Hamburger

Jakých potravin se v dietě vyhnout

Diety jsou často postavené na nízkém kalorickém příjmu a často také na vynechávání některé z makroživin (nejčastěji sacharidů). Je opravdu nutné se některým potravinám zcela vyhýbat a vyřadit je ze svého jídelníčku při držení diety a cíle shodit přebytečná kila? Žádná potravina není zakázána v dietách, hubnutí je vždy postavené na kalorickém deficitu (kalorický výdej musí být vyšší než kalorický příjem), ovšem je důležité přijímat dostatečné množství živin, minerálů a vitamínů, které nám některé nezdravé potraviny nedopřejí, proto je důležité mít v dietě jídelníček postaven na kvalitních a zdravých potravinách. Jakých potravin (surovin) je lepší se v dietě vyhýbat? V dnešním článku si představíme pár základních, nezdravých potravin, které do zdravého jídelníčku nepatří.

Tyhle potraviny do zdravého jídelníčku NE:

1. Alkohol

Alkohol je tichým zabijákem nejen diet, ale také našeho zdraví a negativně ovlivňuje také náš život. V alkoholu jsou prázdné kalorie, které tělu nedodají žádné živiny, pouze kalorie navíc. Pokud jste zvyklý pravidelně konzumovat alkohol, omezte konzumaci alkoholu na minimum (pouze na příležitostné pití) a vybírejte si méně kalorické alkoholové drinky (například vinný střik).

2. Průmyslově zpracované potraviny

Průmyslově zpracované potraviny obsahují minimální množství kvalitních živin, vitamínů a minerálů a zbytečně velké množství kalorií. Místo koupě těchto potravin raději investujte do kvalitních surovin a nějaké své jídlo si uvařte ze zdravých (zdravějších) zdrojů. Například hamburger se dá skvěle nahradit kvalitním hovězím masem, kvalitním sýrem a celozrnnou houskou, domácí pizza bude mít také o dost lepší kalorické hodnoty než polotovar koupený v obchodě.

TIP: Využijte slevu na proteinovou dietu Express Diet z Dobrapriroda.cz

3. Běžný cukr

Klasický cukr je ničitelem každé diety, neobsahuje žádné mikroživiny, které tělu prospívají, pouze kalorie, které tělu škodí. Běžný bílý cukr se dá skvěle nahradit zdravějšími variantami, které Váš pokrm také osladí, ale zdravou volbou. Použitím medu či stévie své jídlo “osladíte”, ale zůstanete na správně cestě ve své dietě a zdravém životním stylu.

4. Tuk

Tuk je důležitou makroživinou (stejně jako bílkoviny či sacharidy), ovšem je nutné do svého jídelníčku zařazovat zdravé a kvalitní zdroje tuků. Vyhýbejte se nasyceným mastným kyselinám a trans-nenasyceným mastným kyselinám, které se vyskytují například v másle, sádle, tučném mase, v rostlinných olejích.

Možná Vás překvapí, že v uvedených zakázaných potravinách neuvádím více potravin, které je nutné z jídelníčku vyřadit. Jak už bylo zmíněno v úvodu, vždy záleží na celkovém kalorickém příjmu, proto není nutné vyřadit například pečivo (které je vhodné zařazovat celozrnné s více živinami a minerály). Udělejte si ze své diety zdravý životní styl, který Vás bude bavit, ve kterém nebudete hladovět a ze kterého nebudete vyřazovat žádné nutné potraviny.

Diskuze, recenze a zkušenosti