Co je to ketonová dieta a kde jí levně sehnat?

Proteinová dieta patří k oblíbeným způsobům, jak zatočit s nechtěnými kily. Propadly jí známé osobnosti i „obyčejní smrtelníci“. Jak to vlastně funguje, co musíte při dietě dodržovat a na co si dát pozor?

Co je keto dieta

Ketogenní nebo také proteinová dieta je v principu založena na velmi malém příjmu sacharidů. Při jejich drastickém omezení se tělo dostane do stavu tzv. ketózy. V tomto stádiu organismus vykazuje vyšší hladiny tzv. ketolátek. Ty se začnou tvořit v játrech v okamžiku, kdy se nedostává glykogenu, což je zásobní polysacharid.

Tolik teorie z učebnic biologie. Prakticky to znamená, že tělu za těchto okolností v podstatě došly zásoby krevního cukru. Protože ale energii potřebuje, začne ji čerpat z tukových zásob. Právě proto začne v játrech produkovat ketony, které mu slouží coby zdroj energie pro fungování.

Keto dieta v praxi aneb co jíst

Optimálně byste při dietě měli přijmout nejvýše 50 gramů sacharidů za den, ideální je dostat se na 20 gramů. Konzumovat budete ne sacharidy, ale tuky. Dbát byste měli stejně tak na doplňování bílkovin. Podstatnou část vašeho jídelníčku tak bude tvořit maso a zelenina.

Z konkrétních potravin si můžete dopřát třeba hovězí, drůbeží, jíst se smí ryby a mořské plody. Ze zeleniny se na vašem talíři při keto dietě často ocitne špenát, brokolice, kapusta nebo květák. Dopřát si můžete ořechy, například makadamiové. Vhodné je i avokádo.

Z mléčných výrobků jsou při dietě dovoleny tvrdé sýry, zakysaná smetana, vyhýbat se nemusíte ani samotnému mléku, další povolenou potravinou z tohoto sortimentu je plnotučný jogurt, ale taktéž šlehačka či majonéza.

Oproti klasické redukční dietě, při níž je většina lidí zvyklá se vyhýbat tukům, konzumovat v tomto případě můžete rovněž máslo, ale i sádlo nebo oleje (kokosový či olivový).

Výhody diety

Zásadní je určitě to, co většinu lidí zajímá nejvíce: Dieta reálně funguje a dá se při ní zhubnout, ztráty nadbytečných kilogramů mohou být dokonce poměrně výrazné.

Vzhledem k tomu, že budete konzumovat vysoké množství bílkovin, tělo bude mít z čeho budovat svaly, takže nehrozí, že byste při hubnutí v první fázi přišli právě o ně, nikoli o tuk. Navíc vás bílkoviny nasytí, rozhodně tak nehrozí, že byste při dietě trpěli hlady. A nebudou vás pronásledovat ani urputné chutě na sladké.

Co jíst při ketonové dietě

  • Libové maso
  • Ryby
  • Voda
  • Vejce
  • Mléčné výrobky (jogurty, sýry, mléko, tvaroh)
  • Zelenina (např. brokolice, cuketa, celer, chřest, kapusta, květák, paprika, okurka, špenát, salát, fazolky…)
  • Kvalitní hořká čokoláda s alespoň 75 % kakaa
  • Proteinové výrobky
  • Ořechy a semínka (např. kaštany, mandle, vlašské a lískové ořechy, slunečnice, kešu, chia semínka…)
  • Zdravé tuky (např. olivový olej, slunečnicový olej, kokosový olej, máslo…)

Čemu se vyhnout

  • Brambory
  • Obiloviny
  • Některé luštěniny
  • Sladkosti a cukrovinky
  • Slané pochutiny
  • Sladké nápoje
  • Výrobky z bílé i celozrnné mouky
  • Káva
  • Alkohol
  • Ovoce

Kde levně sehnat keto potraviny?

Za náš portál MegaKupon.cz doporučujeme zejména tyto obchody, kde si můžete objednat výhodné balíčky s ketonovou dietou a nemusíte se tak kromě přípravy jídla o nic dalšího starat.

Máte vlastní zkušenosti s ketonovou dietou, nebo se chcete pouze na něco zeptat. Napište nám dolů do diskuze vaše postřehy a recenze, jak se Vám dařilo s keto dietou hubnou.

Co je to ketonová dieta a kde jí levně sehnat?
3.6 (72%) 10 recenze

Diskuze, recenze a zkušenosti